22 maja 2020

Wirtualne prowadzenia działalności gospodarczej – lekcje z Branżowymi Symulacjami Biznesowymi w MIKO

Branżowe Symulacje Biznesowe to nowoczesne narzędzie przeznaczone do nauki prowadzenia działalności gospodarczej oraz podstaw przedsiębiorczości w szkołach ponadpodstawowych.
Uczniowie klasy 1c (technik ekonomista) oraz 1d (technik rachunkowości) Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących Nr 2 w Katowicach przez 7 tygodni uczestniczyli w zajęciach z przedmiotów ekonomicznych prowadzonych metodą blended learning z wykorzystaniem Branżowych Symulacji Biznesowych firmy REVAS.


Zadaniem uczniów było założenie i prowadzenie wirtualnego Biura podróży lub Biura rachunkowego. Uczestnicy podzieleni na dwu- lub trzyosobowe zespoły, podejmowali realistyczne decyzje biznesowe ustalając nazwę i misję firmy, tworząc stanowisk pracy, rywalizując o klientów ceną i jakością świadczonych usług, zatrudniając pracowników, ustalając wynagrodzenia, wyposażając firmę w sprzęt, wybierając do obsługi bank i biuro rachunkowe, inwestując w reklamę tradycyjną i internetową. Współzawodnicząc na wirtualnym rynku ze swoimi kolegami mogli przekonać się, jak konkurencja wpływa na prowadzenie własnej firmy oraz przygotować się do roli pracownika i pracodawcy. Kontrolując wynik finansowy swojego przedsiębiorstwa oceniali własne decyzje ekonomiczne, zadowolenie klientów i pracowników oraz poziom zadłużenia firmy.

Dla uczniów była to nie tylko nauka ale również dobra zabawa:

„Nigdy wcześniej nie robiłam nic podobnego, to nowe i zarazem bardzo ciekawe doświadczenie które może mnie wiele nauczyć i kto wie może przyda mi się w przyszłości.”

„Gra była ciekawym doświadczeniem nigdy wcześniej nie brałem udziału w takim czymś. Podejmowanie decyzji, oraz zarządzanie fikcyjnymi, ale jednak pieniędzmi.”

„W grze podobało mi się to, że można było razem współpracować, że czegoś się nauczyłem na swych błędach.”

Dlaczego warto wykorzystać Branżowe Symulacje Biznesowe we własnej szkole?

  • są dobrym narzędziem do stosowania przy kształceniu na odległość,
  • angażują i motywują uczniów do pracy,
  • uczą podejmowania decyzji pod presją czasu,
  • rozwijają umiejętności pracy w zespole,
  • są dostępne dla wielu branży zawodowych,
  • do końca roku szkolnego 2019/2020 są dostępne dla szkół za darmo.

Monika Wilk – nauczyciel przedmiotów ekonomicznych w ZSTiO Nr 2 w Katowicach