Każdego dnia zostawiamy w sieci swój cyfrowy ślad. Są to z jednej strony informacje zbierane o nas przez różne strony internetowe za pomocą „ciasteczek” (cookies) w zasadzie bez naszej wiedzy, które śledzą na jakie strony wchodzimy. Z drugiej zaś wszystkie dane, które tworzymy sami, czyli np. komentowanie wpisów innych, „lajkowanie”, dodawanie zdjęć, czy filmików. To nic innego jak nasze rutynowe czynności – codzienność XXI wieku. Ponieważ działania te to „chleb powszedni” naszych uczniów warto się razem z nimi zastanowić, czy to co robimy (nasz cyfrowy ślad) w sieci przekłada się na to jak jesteśmy postrzegani poza nią. Czy nasze zdjęcie lub komentarz mogą mieć dla nas jakiekolwiek konsekwencje? Czy informacje udostępnione dzisiaj wywołają skutki w przyszłości?
By odpowiedzieć na te pytania i dobrze przygotować uczniów do zrozumienia naszego tytułowego zagadnienia będziemy potrzebować dwóch godzin lekcyjnych. Po tych zajęciach uczniowie powinni:
- wiedzieć, że aktywności w Internecie (na portalach społecznościowych, forach, grupach) tworzą ich wizerunek;
- potrafić określić te aktywności;
- znać szanse i zagrożenia związane z nieświadomym kreowaniem wizerunku w sieci (zamieszczanie prywatnych informacji, w tym danych osobowych);
- umieć krytycznie analizować wizerunki tworzone przez inne osoby;
- wiedzieć jak modyfikować swój wizerunek w sieci.
Co wpływa na nasze postrzeganie innych osób?
Co ma wpływ na twój wizerunek w sieci?
Wyszukujemy i analizujemy informacje znalezione w sieci
Co sądzisz o swoim profilu?
Wykonanie powyższych zadań z pewnością przyczyni się do zbudowania w uczniach świadomości, że mają realny wpływ na tworzenie własnego wizerunku w sieci oraz krytycznie spojrzą na swoje własne działania. Dodatkowo poznają i zastosują nowe narzędzia TIK, poszerzą swoją wiedzę na temat bezpiecznego korzystania z internetu, rozwijając przy tym kompetencje kluczowe.
Dalsze informacje oraz scenariusz lekcji: https://etwinning.pl/moj-wizerunek-w-sieci/.